CORONA-MAATREGELEN   bij Yogaschool Ajana   per 1 juli



Kom niet op de yogales als je je niet helemaal gezond voelt.  Dus bij Corona-achtige klachten zoals : hoesten, benauwdheid, kortademigheid, niezen, keelpijn, verhoging of koorts, plotseling verlies van reuk of smaak: blijf thuis, laat je testen, en wacht af tot de klachten minstens 48(!) uur over zijn, voordat je weer op les komt.

Kom óók niet op les als een huisgenoot van jou één of meerdere van bovenstaande klachten heeft, met koorts en/of benauwdheid

Als je je wel helemaal gezond voelt, maar toch een keer moet hoesten of niezen tijdens de les (dat overkomt ieder gezond mens wel eens), doe dat dan - voor de zekerheid - in je elleboogholte, mede om de anderen niet nodeloos ongerust te maken.

De lessen zijn nu beslotenDus niet meer spontaan langskomen waardoor een groep onveilig groot wordt. Ook inhalen van een gemiste les gaat via mij  èn als er plek is in een andere groep.
Als je een vaste plek hebt in een groep, dan reken ik op je, tenzij je je vooraf afmeldt. Doe dat graag z.s.m. en uiterlijk 16:00 uur (afgezien van noodgevallen), dus minstens 4 uur voor lesaanvang. Dan kan een ander misschien nog in jouw plaats.
En omgekeerd : als je geen vaste plek hebt, is aanmelden vooraf noodzakelijk per keer dat je wilt komen.


Om het veilig te houden garandeer ik steeds een onderlinge afstand van  minimaal drie meter ( 3 ! ) vóór, tijdens èn na de les.  Alles gebeurt op mijn aanwijzingen, zodat er niet per ongeluk toch doorelkaar gelopen wordt.

Met maximaal 4 mensen zitten we prima en veilig in onze gebruikelijke lesruimte op de 1e verdieping.
Met een totaal van 5 t/m 8 mensen zitten we op de (ruimere) overloop van de 1e of 2e verdieping.

N.B.   De school heeft nu de (goedgekeurde!) afzuiginstallatie / luchtverversing in de hoogste stand staan,  en veel deuren van lokalen en gangen blijven ook openstaan voor 'meer lucht'.

De voordeur van de school zet ik om ca. 19:50 uur geheel open, zodat je niet aan de (vieze) deurknop hoeft te zitten.  Ik wacht je binnen op.  Daar verzamelen we in de kantine tot de les begint.  Blijf op minimaal 3 meter van elkaar.  Herinner elkaar daaraan als dat nodig is. (ik heb jullie beloofd dat het veilig is, en anderhalve meter vind ik niet veilig genoeg).

Ondertussen kun je je handen wassen in de WC-ruimte(s). Slechts 1 persoon tegelijk.

De volgende wacht in de kantine tot jij weer terug bent.  Dus géén gedrang vlak voor de WC-deur.

N.B.   Ga bij voorkeur thuis nog even naar de WC, en verkleed je het liefst thuis al.
Als je toch op school de WC gebruikt, spoel dan na afloop door met het wc-deksel dicht, en laat de deur daarna openstaan.  Desinfectiemiddelen zijn aanwezig.

Op mijn aanwijzingen gaan we een voor een naar boven, met voldoende (tijds)afstand, zodat we niet in elkaars kielzog lopen.
De yoga-matjes liggen dan al klaar, op minstens 3 meter van elkaar af.
Als de eerste zijn jas en schoenen boven heeft uitgedaan, roept die naar beneden dat de volgende kan komen, en kiest het verst gelegen matje, dus het dichtst bij mijn matje.  De volgende sluit daarop aan, zodat hij jou niet voorbij hoeft te lopen.  (ik kom via een andere deur binnen, als iedereen zit).
Met dit alles lopen we dus niet naast elkaar of door elkaar heen.
 

Wat betreft de hygiëne van de yogamatjes : ik heb veel meer matjes dan nodig, dus na een les stop ik de gebruikte matjes weer helemaal onderop de stapel. Dan zijn eventuele virussen allang dood voordat die matjes weer aan de beurt zijn. En jouw eigen badlaken op het matje is nog een extra barrière.
Je kunt natuurlijk ook je eigen matje meenemen. Leg die dan rustig (niet ‘wapperen’!) bovenop het andere matje dat al klaarligt, anders ontstaat er toch weer teveel 'verkeer' bij het omwisselen van de matjes.

Maatregelen tijdens de les :

We doen geen oefeningen meer met heftig in- en uitademen.

We doen geen sterk beweeglijke (= luchtstroom veroorzakende) oefeningen meer. 

We doen geen gezichtsmassages meer (voor 't geval dat je handen toch niet helemaal schoon zijn).

We zingen geen mantra’s meer, hooguit een enkele keer, en dan zachtjes en subtiel (→ minder aërosolen!).

Bij het napraten (nu zònder thee) blijven we gewoon op onze plek zitten. We maken dan dus géén (kleinere) kring.

Na afloop laat je het matje liggen. Ik stapel ze op en berg ze weg.
Ook het terugzetten van eventuele tafels en stoelen doe ik.

Bij het weggaan volgen we de omgekeerde procedure, weer op mijn aanwijzingen : een voor een de jas en schoenen aan, en de trap af.
Ik haal de buitendeur weer van het slot, zó dat je hem met je voet of schouder kunt openduwen en hij na jou (schijnbaar) dichtvalt.
Als er nog WC-gangers zijn : ook weer slechts 1 tegelijk.

Houdt ook op het schoolplein flink afstand.  Dan geef je de buurt ook geen reden om te denken dat we aan onveilige groepsvorming doen.  Daartoe is immers geen enkele reden : bij deze yogalessen is het veel veiliger dan bijv. in winkels, bij de kapper, of in een restaurant.

 

Dank je voor je medewerking!
                                                    Jan