CORONA-MAATREGELEN   bij Yogaschool Ajana 


Een belangrijk woord vooraf :

Yogaschool Ajana is géén sportschool, ook al rekent de overheid gemakshalve alle yogascholen onder sportscholen.  De oefeningen die wij doen, zijn - zeker nu met Corona - zó rustig en meditatief, dat het eerder lijkt op Zen dan op een sportieve vorm van yoga.  Eigenlijk zijn we een meditatieschool, zo rustig gaat het er hier aan toe.  Er wordt niet gepuft, gehijgd of gezweet. We zitten op grote afstand van elkaar, in een grote en goed geventileerde ruimte. Ook loop ik niet rond om te corrigeren (wat ik trouwens al nooit deed, hooguit soms verbaal).  Met alle onderstaande maatregelen is Yogaschool Ajana ... ''misschien wel de Corona-veiligste yogaschool van Nederland''.

 

De lessen zijn nu beslotenDus niet meer spontaan langskomen waardoor een groep onveilig groot wordt. Groepsgrootte : maximaal 8 personen.  Ook inhalen van een gemiste les kan nu niet meer spontaan, maar alleen als er plek is in een andere groep en na overleg met mij.

 

Kom niet op de yogales als je je niet helemaal gezond voelt.  Dus bij Corona-achtige klachten zoals : hoesten, benauwdheid, kortademigheid, niezen, loopneus, keelpijn, verhoging of koorts, plotseling verlies van reuk of smaak: blijf thuis, laat je testen, en wacht af tot de klachten helemaal en minstens 3 dagen over zijn, voordat je weer op les komt (conform de richtlijn van de WHO).

Kom óók niet op les als een huisgenoot van jou een van deze klachten heeft, met name koorts en/of benauwdheid.
 

Om het extra veilig te houden garandeer ik steeds een onderlinge afstand van minimaal drie ( 3 ! ) meter vóór, tijdens èn na de les.  Alles gebeurt op mijn aanwijzingen, zodat er niet per ongeluk toch doorelkaar gelopen wordt.
In de school dragen we een mondkapje, óók tijdens het nabespreken van de les. Alleen tijdens de oefeningen en ontspanning kan hij af.

 

De school heeft nu de (goedgekeurde!) afzuiginstallatie / luchtverversing in de hoogste stand staan,  en veel deuren van lokalen en gangen blijven ook openstaan voor 'meer lucht'.  Daardoor kan het misschien wat fris zijn, dus houd daarmee rekening met je kleding.

De voordeur van de school zet ik om ca. 19:50 uur geheel open, zodat je niet aan de (vieze) deurknop hoeft te zitten.  Ik wacht je binnen op.  Daar verzamelen we (met mondkapje op) in de kantine tot de les begint.  Blijf op minstens 3 meter van elkaar.  Herinner elkaar daaraan als dat nodig is. (ik heb jullie beloofd dat het veilig is, en anderhalve meter vind ik niet veilig genoeg).
Bij de ingang staat een spuitfles met 80% alcohol.
Ook kun je je handen wassen in de WC-ruimte(s). Slechts 1 persoon tegelijk. De volgende wacht in de kantine tot jij weer terug bent.  Dus géén gedrang vlak voor de WC-deur.

N.B.   Ga bij voorkeur thuis nog even naar de WC, en verkleed je het liefst thuis al.
En...  neem een mondkapje mee.


De (zeer ruime!) lesruimte is op de 1e verdieping. 
We gaan
een voor een de trap op, met voldoende (tijds)afstand, zodat we niet in elkaars kielzog lopen.
De yoga-matjes liggen dan al klaar, op  méér dan 3 meter(!) van elkaar af.
De eerste die naar boven gaat kiest het verst gelegen matje.  De volgende sluit daarop aan, zodat we niet vlak langs elkaar lopen.

Wat betreft de hygiëne van de yogamatjes : ik heb veel meer matjes dan nodig, dus na een les stop ik de gebruikte matjes weer helemaal onderop de stapel. Dan zijn eventuele virussen allang dood voordat die matjes weer aan de beurt zijn. En jouw eigen badlaken op het matje is nog een extra barrière.  Je kunt natuurlijk ook je eigen matje meenemen.

Maatregelen tijdens de les (de mondkapjes kunnen nu af) :

We doen geen oefeningen met heftig in- en uitademen.

We doen geen sterk beweeglijke (= luchtstroom veroorzakende) oefeningen. 

We doen geen gezichtsmassages (voor 't geval dat je handen toch niet helemaal schoon zijn).

We zingen geen mantra’s.
En...  als je tijdens de les toch een keer moet hoesten of niezen (dat overkomt ieder gezond mens wel eens), doe dat dan in je elleboogholte (of zakdoek, of trui),  mede om de anderen niet nodeloos ongerust te maken.

Bij het napraten (nu zònder thee, en mèt een mondkapje op) blijven we gewoon op onze plek zitten. We maken dan dus géén (kleinere) kring.  Na afloop laat je het matje liggen. (ik stapel ze op en berg ze weg).

Bij het weggaan volgen we de omgekeerde procedure : een voor een de jas en schoenen aan, de trap af, en naar buiten.  Als er nog WC-gangers zijn : ook weer slechts 1 tegelijk.

Houdt ook op het schoolplein flink afstand.  Dan geef je de buurt ook geen reden om te denken dat we onveilig bezig zijn.

 

Dank je voor je medewerking!
                                                    Jan