CORONA-MAATREGELEN   vanaf  16 dec. 2020   bij Yogaschool Ajana 


Een woord vooraf

Yogaschool Ajana is géén sportschool, ook al rekent de overheid (gemakshalve en onterecht!)  alle yogascholen onder sportscholen.  Inderdaad zijn bij veel yogascholen de oefeningen behoorlijk sportief en actief, waarbij de onderlinge afstand vaak slechts 1,5 meter is.  Maar bij ons zijn de oefeningen (zeker nu met Corona) héél rustig en meditatief.  Er wordt niet gepuft, gehijgd of gezweet.  We zitten - nu met maximaal 3 cursisten - op GROTE afstand van elkaar (minstens vier meter), in een goed geventileerde, grote ruimte.  Ook loop ik niet rond om te corrigeren (wat ik trouwens al nooit deed, hooguit soms verbaal). Met alle onderstaande (extra!) maatregelen is onze (yoga)meditatie dus superveilig.

 

Alle maatregelen
Kom niet op de yogales als je je niet helemaal gezond voelt.  Dus bij Corona-achtige klachten zoals : hoesten, benauwdheid, kortademigheid, niezen, loopneus, keelpijn, verhoging of koorts, vermoeidheid, plotseling verlies van reuk of smaak: blijf thuis, laat je testen, en ziek uit. 
Als je inderdaad Corona hebt, kom dan pas weer op yogales 2 weken na je eerste klachten, en als bovendien de laatste 3 dagen volkomen klachtenvrij waren. (dit is vrijwel dezelfde richtlijn als die van de WHO).  Daarbij uitgezonderd de klachten reuk- en smaakverlies en vermoeidheid: die duren vaak langer, ook al is het virus al weg.

Kom óók niet op les als je in contact bent (geweest) met iemand die (het geringste vermoeden van) Corona heeft.  Bijvoorbeeld een huisgenoot.

Bij twijfel, bel me even.
 

De yogalessen zijn besloten.   Tijdens deze lockdown maximaal drie cursisten per les (ipv. acht).   
Spontaan langskomen, waardoor een groep misschien onveilig groot wordt, kan nu niet meer.  Ook inhalen van een gemiste les kan nu alleen nog maar na overleg met mij,  en als er plek is in een andere groep.

 

Voor extra veiligheid (vóór, tijdens èn na de les) houden we  minstens vier meter onderlinge afstand.
Alles gebeurt op mijn aanwijzingen, zodat er niet per ongeluk toch doorelkaar gelopen wordt.
In de school dragen we een mondkapje, óók tijdens het nabespreken van de les.  Alleen tijdens de (rustige!) oefeningen en ontspanning kan hij af.

 

Het schoolgebouw heeft nu een goedgekeurde afzuiginstallatie / luchtverversing. 
En veel deuren van lokalen en gangen blijven ook openstaan voor 'meer lucht'.
 

De voordeur staat open vanaf ca.19:50  tot 20:00 uur.  Ik wacht je binnen op.  We verzamelen in de kantine (met mondkapje op) tot de les begint.
Bij de ingang staat een spuitfles met 80% alcohol.
Ook kun je je handen wassen in de WC-ruimte(s). Slechts 1 persoon tegelijk. De volgende wacht in de kantine tot jij weer terug bent.  Dus geen gedrang vlak voor de WC-deur.

N.B.  Ga bij voorkeur thuis nog even naar de WC, en verkleed je het liefst thuis al.
En...  neem een mondkapje mee.


De zeer ruime lesruimte is op de 1e verdieping. 
We gaan een voor een de trap op, met voldoende (tijds)afstand, zodat we niet in elkaars kielzog lopen.
De yoga-matjes liggen dan al klaar, op minstens vier meter van elkaar af.
De eerste die naar boven gaat kiest het verst gelegen matje.  De volgende sluit daarop aan, zodat we niet vlak langs elkaar lopen.

Wat betreft de hygiëne van de yogamatjes : ik heb veel meer matjes dan nodig, dus na een les stop ik de gebruikte matjes weer helemaal onderop de stapel. Dan zijn eventuele virussen allang dood voordat die matjes een week later weer aan de beurt zijn. En jouw eigen badlaken op het matje is nog een extra barrière.  Je kunt natuurlijk ook je eigen matje meenemen.

Maatregelen tijdens de les (de mondkapjes kunnen nu af) :

We doen geen oefeningen met heftig in- en uitademen.

We doen geen sterk beweeglijke (= luchtstroom veroorzakende) oefeningen. 

We doen geen gezichtsmassages (voor 't geval dat je handen toch niet helemaal schoon zijn).

We zingen geen mantra’s.
En...  als je tijdens de les toch een keer moet hoesten of niezen (dat overkomt ieder gezond mens wel eens), doe dat dan in je elleboogholte (of zakdoek, of trui),  mede om de anderen niet nodeloos ongerust te maken.

Bij het napraten (nu zònder thee, en mèt een mondkapje op) blijven we gewoon op onze plek zitten. We maken dan dus géén kleinere kring zoals 'vroeger'.  Na afloop laat je het matje liggen. (ik stapel ze op en berg ze weg).

Bij het weggaan volgen we de omgekeerde procedure : een voor een de jas en schoenen aan, de trap af, en naar buiten.  Als er nog WC-gangers zijn : ook weer slechts 1 tegelijk.

Houdt ook op het schoolplein flink afstand.  Dan geef je de buurt ook geen reden om te denken dat we onveilig bezig zijn.

 

Dank je voor je medewerking!
Jan