DE YOGA      bij  Yoga School Ajana  in  Utrecht

 

In de lessen ligt de nadruk niet zozeer op de uiterlijke (lichaams)houding, prestatie of perfectie.
De nadruk ligt vooral op een innerlijke houding van nieuwsgierige, accepterende ('mindful') aandacht naar jezelf tijdens het doen van de oefeningen.
  

" Vanuit Stille Aandacht .... doen wat je doet "

We maken daarbij gebruik van de volgende disciplines :

  Mindful Hatha yoga,  de meest bekende vorm van yoga  (ook kortweg yoga genoemd).
Hierbij worden bewegingen en lichaamshoudingen (asana's) heel bewust (= meditatief = mindful) uitgevoerd, met speciale aandacht voor de adem. Daardoor neemt je concentratievermogen toe, worden je spieren soepeler èn sterker, nemen stress-klachten af, en komen allerlei lichaamsprocessen meer in balans. Je gaat je vitaler, evenwichtiger en zelfbewuster voelen.
Bovendien haalt het je uit het denken, uit het zorgen maken, en ben je meer aanwezig in het nu. Dat ontspant.
Dan voel je vanzelf meer ruimte, ook voor de adem, die steeds meer vanuit de buik gaat komen. Je krijgt contact met wat er nu is en geniet er meer van.
Tegelijkertijd kan zo'n les één grote meditatie voor je zijn . . .

  Meditatie
Door met volle aandacht de oefeningen te doen (concentratie-meditatie), kun je op een gegeven moment gaan merken, dat je alle ervaringen - zowel die binnen je lichaam (inclusief je gedachten), als die buiten je lichaam (zoals geluiden) - waarneemt vanuit een veel ruimer perspectief dan je gewoonlijk lijkt te doen. Een perspectief van niet-oordelende (dus liefdevolle) aandacht (open meditatie).
Dan blijkt alles zich voor te doen in de open, stille, ruime aanwezigheid die je zelf bènt.  Je komt weer thuis bij jezelf.
Dit nu is de kern van Advaita yoga . . .

  Advaita yoga  (andere namen :  Jnana yoga,  Non-dualiteit,  Advaita Vedanta  of kortweg Advaita)
In essentie ZIJN we die stille, grenzeloze Aanwezigheid waarin alle ervaringen komen en gaan. Maar dat is iets wat we meestal niet beseffen. Dit besef dichterbij brengen, daar draait het bij Advaita om. In de lessen gaat het daar niet expliciet over, maar het kan wel 'tussen de regels door' herkend worden. Dan kan alles zomaar ineens vanuit een ruimer perspectief gezien worden dan gewoonlijk, en ontspant de 'ik-kramp'.
Wil je er meer over weten, vraag het dan tijdens het napraten over de les.

♦  Chakra yoga
Chakra's zijn energiecentra in het lichaam. Deze worden geactiveerd door specifieke oefeningen.
Bijbehorende kwaliteiten en gevoelens kunnen daardoor merkbaar(der) worden, zoals stabiliteit, vertrouwen, speelsheid, kracht, doelgerichtheid, mildheid, ruimte, helderheid.

♦  Mantra yoga
Mantra's zijn gezongen woorden of teksten. Klanken in het algemeen, en mantra's in het bijzonder, hebben vanwege hun specifieke (geluids)trillingen een heilzame en verstillende werking op lichaam en geest.
Bovendien wordt de adem door zingen rustiger en ruimer.

♦  Mindfulness  en  Zen     
Deze disciplines hebben met de (meditatieve) yoga en Advaita gemeen, dat het in essentie steeds gaat om een niet-oordelende, liefdevolle aandacht, waarin alles wat je doet en wat er gebeurt, moeiteloos wordt waargenomen.
In dat besef  kan het  'ik'  zich ontspannen.