De Yoga :  Meditatieve (mindful) Hatha-yogalessen  met (aspecten van) Advaita-yoga, Chakra-yoga, Mantra-yoga en Zen • Deze yoga helpt o.a. bij (het voorkomen van) een burn-out of een depressie.


In de lessen maken we gebruik van de volgende disciplines :

Mindful Hatha yoga

Hatha yoga is de meest bekende vorm van yoga  (ook kortweg yoga genoemd).
In de les gaat het niet om prestatie maar om aandacht.  De eenvoudige bewegingen en lichaamshoudingen (asana's) worden heel bewust uitgevoerd, met speciale aandacht voor de adem. Daardoor neemt je concentratievermogen toe, worden je spieren soepeler èn sterker, nemen stress-klachten af, de kans op een burn-out of een depressie wordt kleiner. Allerlei lichaamsprocessen komen meer in balans. Je gaat je vitaler, evenwichtiger en zelfbewuster voelen.
Bovendien haalt het je uit het denken, uit het zorgen maken, en ben je meer aanwezig in het nu. Dat ontspant.
Dan voel je vanzelf meer ruimte, ook voor de adem, die steeds meer vanuit de buik gaat komen. Je krijgt contact met wat er nu is en geniet er meer van.
N.B.  Bij deze meditatieve vorm van yoga houden we de ogen zoveel mogelijk gesloten, zodat je beter bij jezelf kunt blijven. De meeste oefeningen zijn eenvoudig, en het is dan ook zelden nodig om eerst te kijken hoe je ze moet uitvoeren. Maar daarom is het wel belangrijk dat je goed Nederlands verstaat, anders mis je vaak de essentie.  
In zo'n les kan concentratie zomaar overgaan in meditatie ..... (zie hieronder).

Meditatie

Door met volle aandacht de oefeningen te doen (concentratie-meditatie), kun je op een gegeven moment gaan merken, dat je alle ervaringen - zowel die binnen je lichaam (inclusief je gedachten), als die buiten je lichaam (zoals geluiden) - waarneemt vanuit een veel ruimer perspectief dan je gewoonlijk lijkt te doen. Een perspectief van niet-oordelende (dus liefdevolle) aandacht (open meditatie).
Dan blijkt alles zich voor te doen in de open, stille, ruime aanwezigheid die je zelf bènt.  Je komt weer thuis bij jezelf.
Dit is de kern van Advaita yoga ..... (zie hieronder)

Advaita yoga

In essentie ZIJN we die stille, grenzeloze Aanwezigheid waarin alle ervaringen komen en gaan. Maar dat is iets wat we meestal niet beseffen. Dit besef dichterbij brengen, daar draait het bij Advaita om. In de lessen gaat het daar niet expliciet over, maar het kan wel 'tussen de regels door' herkend worden. Dan kan alles zomaar ineens vanuit een ruimer perspectief gezien worden dan gewoonlijk, en ontspant de 'ik-kramp'.

Chakra yoga

Chakra's zijn energiecentra in het lichaam. Deze worden geactiveerd door specifieke oefeningen.
Bijbehorende kwaliteiten en gevoelens kunnen daardoor merkbaar(der) worden, zoals stabiliteit, vertrouwen, speelsheid, kracht, doelgerichtheid, mildheid, ruimte, helderheid.

Mantra yoga

Mantra's zijn gezongen woorden of teksten. Klanken in het algemeen, en mantra's in het bijzonder, hebben vanwege hun specifieke (geluids)trillingen een heilzame en verstillende werking op lichaam en geest.
Bovendien wordt de adem door zingen rustiger en ruimer.

Mindfulness  en  Zen

Deze disciplines hebben met de (meditatieve) yoga en Advaita gemeen, dat het in essentie steeds gaat om een niet-oordelende, liefdevolle aandacht, waarin alles wat je doet en wat er gebeurt, moeiteloos wordt waargenomen.
In dat besef  kan het  'ik'  zich ontspannen.